måndag 2 mars 2009

Från den gågna helgen till skolbussåren

Min älskade lillebror R, som numer bor i stora staden, var på besök under helgen. Då R gärna vill maximera umgänget när han är på besök, sov vi allihopa hemma hos pappa, i huset på landet som vi växt upp i. Min lilla familj sov i mitt gamla flickrum, som hunnit med minst tre omtapetseringar sedan jag satt under min sänghimmel och skrev dagbok, och numer inte rymmer ett endaste spår av mig. Det är faktiskt inte mycket i huset som ser ut som det gjorde när vi bodde där med pappa; storasyster, jag och lillebror. Men ändå känns det som hemma. Alla minnen; det är många, med många vänner. Vänner, vilken ingen jag kan kalla min vän idag. Tråkigt nog. Jag vet vad de gör, vart de bor, men det är inte mer än så. Vi var ett gäng som åkte med skolbussen från Snickarbo varje dag, och den där halvtimmen på väg till eller hem från skolan pratades det ofta mycket. Om allt och inget, men allt djupare och mer om känslor och meningen med livet, vad åren gick. Två halvtimmar varje skoldag under i alla fall nio år, (de tre sista gymnasieåren upplöstes mer eller mindre vi) blir ganska mycket tid. Det var oftast fin tid. Först klev Per på, sedan Patric, jag och lillebror, Rickard, Robin...och det är väl just dessa pojkar, numer män (!) som jag delgivit mycket av mina ungdomsbekymmer (Patric var den första lånade ut mitt hjärta till) och som många gånger hjälpt mig. Jag saknar dem, saknar samtalen, men jag saknar inte tiden som flicka med massor av tankar och känslor. Då är det lättare nu, nu finns inte mycket utrymme för tankar, nu är det mest konkreta handlingar och om kvällarna då lite ledig tid finns över tar oftast tröttheten mig i besittning Så tankarna är ofta korta och avhuggna, på både gott och ont, nuförtiden.
Slut på nostalgitrippen för idag och tillbaka till helgen. Vi åt god fet mat och choklad (jag) och pratade massor, pappa, jag och lillebror. Jag njöt av värmen i bastun och Smaragden busade med morbror sin. Helgen i Knallasbenning var kärleksfull. Precis som atmosfären för 10 år sedan.

Inga kommentarer: