lördag 14 mars 2009

Det kostar att alltid vilja vara bäst

I augusti förra året blev mitt leg ogiltigt- men det har fungerat bra ändå fram till för någon vecka sedan. Numer släpar jag på passet, eftersom jag ännu saknar körkort. Passet går ut i augsuti i år. Det betyder att det är snart fem år sedan jag tog studenten, tillbringade tre månader i Brighton och reste till Peru med karln. Något nytt id-kort kommer jag inte att fixa. Efter att ha avklarat studierna inför studierna ska jag göra ett nytt försök med körkortet. Denna gång kommer jag också våga försöka och inte avboka uppkörningarna. Det finns flera nackdelar med att ha höga prestationskrav och detta var ett av dem- att inte ens våga försöka av rädsla för att misslyckas. Numer är jag tryggare i mig själv och kan hantera nederlag. Jag lär av mina misslyckanden och vågar möta dem, se dem i ögonen. Jag behöver inte alltid vara bäst, inte alltid lyckas-även om jag ofast kämpar för att vara det. Men det känns så otroligt mycket bättre vid prestationsmätningar numer, när jag vet att jag kan hantera misslyckanden, eller som det oftast handlar om, mindre bra lyckanden.
Smaragden tycks dela denna egenskap med mig. Både på gott och ont. Jag hoppas att det inte dröjer lika länge som för mig innan hon kan hantera den. Och jag hoppas att jag kommer att kuna hjälpa henne använda den på ett givande, positivt sätt.

1 kommentar:

Unknown sa...

Så målmedveten och så inställd på "att vara bäst" trots att du aldrig någonsin behövt leva upp till "krav" hemifrån, vad jag kan dra mig till minnes så behövde du inte "vara bäst" för du var "bäst" precis så som du var, så det är ett eget inneboende krav du hade/har på dig själv, så lyd mamma nu, det räcker med "G" ;-) jag lärde mig det jag med......till slut (men även det tog tid), så du vet det där med "äpplet faller inte så långt från...."