måndag 9 mars 2009

Inte bara potatisens ursprung

Pisacs huvudgata. Fotot är taget precis utanför Farbroderns ytterdörr.
Lillebrors flickvän befinner sig just nu på det äventyr jag kan ångra lite att jag aldrig har varit med om. Hon Backpackar i Sydamerika. Chile är avklarat och nu befinner hon sig i Peru och närmare bestämt i Pisac, en by utanför Cuzco. Precis där har mina Ädelstenar sina rötter. Deras farfar är född och uppvuxen där. Kanske ligger svägerskan och sover i det hus som jag och Ingenjören sov i för ganska precis fyra år sedan, just nu. Husets är Ingenjörens farbrors och precis likt de flesta hus som finns i Peru är det gjort av lera. Farbrodern med familjs livnär sig genom jordbruk och turister. Macchu Picchus, som inte ligger långt därifrån, försörjer direkt eller indirekt många av de människor som bor i området.

Svägerskans resa har väckt gamla tankar till liv. Tankar om att tillbringa några månader i Peru, hela familjen. Nästa sommar är Granaten snart 1,5 år och Smaragden hela 3 och det känns som en bra ålder att ta med sig barnen på äventyr. Vi har varit extremt snåla med att ta ut föräldrardagar på grund av att mina SGI är den lägsta och för att Ingenjören istället ska kunna nyttja dem, han som arbetar. Tack vare föräldrarpenningen skulle vi faktiskt kunna tillbringa några månader i Peru. Jag och Ädelstenarna skulle lära oss spanska ordentligt och förhoppningsvis skulle vi kunna lära oss lite Quechua, Inkaindianernas och Ingenjörens farfars modersmål, hela familjen. Men framförallt skulle vi få nya perspektiv och lära känna släkten bättre.

Inga kommentarer: