torsdag 14 maj 2009

Bra avsikt, fel tänkt

Att hitta nya ingångar för att få unga tjejer att gå på sommarläger är det inget fel på. Men när dessa nya idéer innebär en vecka av studiebesök på Stockholm Fashion Centre och NK, färganalys och att lära sig gå på spa har något gått riktigt snett. För nog är tjejer mellan 12-14 år ungefär likadana nu som på min tid och oavsett om man bor i en bruksort eller i finare förort?
Nog finns andra sätt att locka till sig deltagare än att anspela på Sex & the City? Nog finns mer passande teman än att lära dessa osäkra, säkande unga tjejer att lära sig bli som alla andra, att se ut som andra?

Tänk er själva, om ni var 12 år och skulle på det här lägret. Varje kväll skulle handla om att tänka ut en moderiktig outfit och varje morgon skulle du gå upp timmar i förväg för att hinna sminka och styla dig. För att passa in, för att se ut som alla andra.
Vilka föräldrar låter sina barn gå på lägret? Förmodligen föräldrar som är lika osäkra som sina barn. Föräldrar som är livrädda för att deras dotter inte ska få vara med, inte passa in, inte vara som alla andra.
Jag förstår dem.
Och just därför borde Täby kommun valt att satsa på något helt annat.

Varför inte satsa på att peppa dessa unga tjejer istället? På att lära dem förstå att de duger som de är, utan märkeskläder och utan att kunna namnen på de hippaste designers. En vecka av självförtroende-boost. En vecka utan krav, en vecka där de bara kunde vara. Bada, rollspela, diskutera, andas ut.
För att locka tjejerna skulle det inte behövas mer än ett hippt namn som föreläsare.
Vad ett hippt namn innebär idag har jag noll koll på. Och lika glad för det är jag. Men gladast är jag över att inte vara tonåring längre.

1 kommentar:

Unknown sa...

Försöker tänka mig in i hur det skulle vara om "min minsting" skulle åka på den typen av läger, troligen så skulle hon stå där helt oförstående till vad de säger och vad de gör. Tänker på när jag hämtade henne från scouterna i veckan, då de varit i skogen och grillat ägg och gjort sockerkaka över öppen eld, hon var så glad och hade ägg i "hela ansiktet" lite småcharmigt med kladd i pannan och på kinderna, men det hade även ledarna, så där är det helt anda "ideal" som är viktiga, och jag föredrar absolut "ägg i ansiktet" och sprudlande glada tjejer, för är man 12 år så är man trots allt ett barn många gånger! Hon väljer definitivt en vecka på scoutläger med glada kompisar och där värderingarna handlar om att vara en "schyst kompis" oavsett hur man ser ut och varifrån man kommer.