torsdag 20 januari 2011

Optimering och selektering

Hur gör man för att bara göra det som viktigt.
Hur gör man för att sålla bort det som är oviktigt?
Att sluta ödsla tankekraft, planerande och energi på det som inte ger något.
Måste man komma till en punkt där allt rinner över?
Många gånger anstränger jag mig väl mycket för saker som egentligen inte spelar någon roll. Speciellt för att komma i tid till saker och ting. Att komma försent är något av det hemskaste jag vet. Jag avstår hellre från att komma helt än att komma försent. När jag fick mitt första sommarjobb, genom kommunen, på Returen försov jag mig första morgonen. Alldeles totalt. Katastrof. Vilken ångest jag fick. Vad gjorde jag då? Ringde mig sjuk såklart.

Politken- ska jag fortsätta med den? Jag kan inte påstå att jag ger så mycket som jag skulle vilja, men energi stjäl den ändå. Är det värt det? Får jag något tillbaka, jo, visst får jag det, kunskap och gemenskap. Men det går att få på annat håll också.
Men varför gör jag det? Av pliktkänsla? Jag är en otroligt pliktskyldig person som så långt som möjligt lever upp till mina åtaganden.
Egentligen skulle jag vilja engagera mig i flyktingfrågor, i internationella frågor. För det är det som står mig allra närmast hjärtat. Särskilt mycket av de frågorna blir det inte inom politiken där jag finns.
Inte för att jag inte brinner för landstingsfrågor. De är otroligt viktiga. Att Landstinget är till för alla, icke-vinstdrivande med god kvalitet och låga avgifter. Men Landstinget och politiken i stort är också otroligt byråkratisk och trög. Jag vill se på snabbare resultat. Mitt tålamod har blivit bättre sen jag fått barn, men fortfarande är jag en otålig person. Känna att jag, just jag, faktiskt kan göra skillnad. Den känslan går många gånger förlorad när man sitter på Landstingsfullmäktigemöten.
Nu har jag kommit med i en ny konstellation, Södra Dalarnas Häslo- och sjukvårdsberedning. Ett mindre forum som kommer att ge mig mer och där jag också kan bidre i större utsträckning.
Kanske är det i ett annat forum som jag kan ge mer? Som jag mår bättre i, som jag kan se direkta resultat i? Som jag uppskattas mer i?
Jag får se tiden an. Utvärdera det hela i sommar.
Men samtidigt har jag åtagit mig ett uppdrag som representant för väljarna- plikten framför allt?


Nu ska jag prioritera rätt för dagen och välja sängen.
Nattuggla som jag är sitter jag gärna uppe till ett-två på nätterna.
Ohållbart.

Inga kommentarer: