torsdag 30 december 2010

Från ytligheter till kärnfullheter


I förrgår var vi Åsbobacken sen eftermiddag, med tre av mina syskon, kusin, svägerskas lillasyster och så ungarna så klart. De håller inte särskilt länge i kylan (måste vara efter pappa) men några åk blev det och så korv och choklad förstås. Så härligt att ha kunnat tillbringa hela dagar med barnen. Det händer hela tiden så mycket, speciellt med Adelina som blivit stora tjejen. Känner mig utvilad, men ändå inte riktigt redo att ta itu med pendlandet igen.

Tentaångest- så mycket som ska bankas in på så kort tid och så en prästvigning som ska hinnas med innan dess. Mor min blir präst nästa söndag. Kommer jag bli så stressad att jag blir en pest för en familj eller kan jag disciplinera mig?

Bröllopstankar- blir jag någonsin gift? Jag har en underbar sambo, så olik mig på många vis, men den varmaste och tryggaste famn att vara i- när säger han ja? Att ett bröllop förändrar något tror jag inte, utan det är bara en barnslig romantisk dröm...

Barnfunderingar- syskon eller inte? Vågar vi? Min önskan är tre barn. Men tänk om något går snett, tänk om det blir två, klarar vi det? Orkar vi med att skjuta två inkomster än mer på framtiden?

Döden susar förbi och unga människor mister livet. Jag är så enormt tacksam över det jag nu har samtidgt som jag är oerhört rädd för att mista någon. Farfar och mormor blir äldre. Hur skulle jag klara mig utan deras klokskap och kärlek?

Huset- över jul har vi varit nästan 20 personer i vårt vardagsrum som gissningsvis är på drygt 20 kvm vid flera tillfällen. En aning trångt och kanske på grund av det suktar jag nu efter ett hus med matsal, bibliotek, stort lantkök osv. Men som det ser ut nu får det vänta till min examen är inom räckhåll. 3,5 år to go.

Jag är redo att möta 2011 och hoppas på mycket kärlek för egen del och för er läsare! Gott nytt år!

Inga kommentarer: