tisdag 24 augusti 2010

Termin tre?!

Fastän det har gått åtta månader sedan jag blev antagen till psykologprogrammet tror jag inte riktigt att det är sant ändå. Kanske har det skett något fel, att jag har halkat ur systemet på något sätt... Det är nog inte förrän jag sitter där på tisdag, som en alien bland alla andra på termin tre som jag förstår, jo, det är sant, drömmen blev verklighet, slitet gav resultat. Men det var på håret.
Denna termin hade jag inte kommit in, och förmodligen ingen annan kommande termin heller...om jag hade tur så kanske så... Det nya antagningssytemet är diskriminerande och orättvist. Meritpoäng var ett helt okänt ord då jag gick på gymnasiet, jag som gick ut efter 2003 och ändå har turen att räkna med sådana om jag turligt nog skulle ha några. De av äldre modell som gick ut före 2003 motarbetas och försvåras vidare studier. Antagningssystemet krossar drömmar med hjälp av orättvisa och åldersdiskriminering.

Åter till kommande tisdag. Jag är nervös, vilka är alla de andra? De som jag förmodligen kommer att tillbringa mycket av de fyra kommande åren tillsammans med. De har ju redan gått ett år tillsammans och känner varandra väl...undrar hur jag kommer att tas emot av gruppen.
Passande nog är första delkursen Group Dynamics.

1 kommentar:

lilla angelyne sa...

Jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt för dig och jag är verkligen glad för dig skull att du är antagen!

Jag förstår vad du menar med en ny klass dock. Min första dag är på måndag och för mig är det ju också nya personer. Lite pirrigt ändå.

Stor kram