tisdag 24 augusti 2010

Psykologen- en del av vårdcentralen

Lika självklart som att tänderna är en del av kroppen och bör ingå i den vanliga sjukvården ska också psykiska ohälsa göra det. Idag finns det inget krav på att det ska finnas psykologer på alla vårdcentraler vilket gör att väldigt många inte har någon. Idag har 70% av vårdecentralerna varken anställda psykologer eller vårdavtal med privatpraktiserande psykolog. Psykologen måste bli ett lika naturligt inslag på vårdcentralerna som läkaren, speciellt med tanke på att psykisk ohälsa nu är den största anledningen till långtidssjuksskrivning.
Ska hyssjandet och skammen kring psykiska besvär och sjukdomar minskas måste psykologen bli avdramatiserad. För många av den äldre generationen är det otänkbart att besöka en psykolog. Men får psykologen ett ansikte, blir psykologen en av läkarna, sjuksköterskorna och undersköterskorna på den vanliga vårdcentralen tror jag att vi skulle komma en bra bit framåt på det.

Nu är jag inte bara ute efter att skaffa arbeta till mig själv. Men om ni ser till er själva och er egen vänkrets, visst finns det någon som har haft eller är i behov av en psykolog? Ångest, depression, panikångest, tvångstankar eller sorg, många är anledningarna till ett besök hos psykologen. Lika mångfacetterade som anledningarna till besök hos läkare.

Vill ni rösta på mig i årets Landstingsval kan ni som bor i Avesta, Hedemora och Säter göra det. Jag är tionde namn på socialdemokraternas lista. Nog för att det är att skaffa mig arbete.

Inga kommentarer: