tisdag 7 september 2010

Tid med barnen eller flashigare bostad?

UnderbaraClara säger det så mycket bättre än mig, om att kvalitetstid med barn inte existerar.  Och att om man har möjlighet, och fundera ett slag nu, prioritera tid med barnen högt... Man måste såklart göra uppoffringar i form av t.ex. färre utlandssemestrar, skippa den nya bilen och ett billigare boende. För mig är valet självklart. Tiden med ungarna är det dyrabaste i världen (det tycker väl vi alla?) och därför får det också kosta.
Ian kommer att gå ned till 75% efter sin föräldraledighet och jag som pluggar har en del flexibilitet så dagarna kommer att bli relativt korta på förskolan, men viktigare, den tid vi föräldrar kommer att tillbringa med dem kommer att vara mer än timmarna mellan fem och sju på vardagarna och de fullspäckade helgerna.

Det är egentligen inte en fråga om Förskolan är bra eller inte. Varför "skaffar" man barn för? Inte för att Förskolan ska uppfostra dem i alla fall.

Sedan finns det de som inte kan prioritera, där allt handlar om att jobba så mycket som möjligt för att överhuvudtaget överleva, och det finns nog inte några jag beundrar mer än dem, de ensamstående som sliter som djur.

1 kommentar:

Malou sa...

Så sant! Visst handlar det om att vara hemma med barnen och se deras framsteg! Att få vara tillsammans med barnen inte bara bär dom sover :) Och visst har vi alla ett val. Många gånger tycks det vara självklart att barnen ska gå 40 timmar i veckan på dagis bara för att barnet fyllt 1,5 år. Det har liksom blivit normen; att kommunen uppfostrar våra barn. Man väljer ju själv. Det går att pussla om man vill, Jag tror att det är ett viktigt pussel! Jag får många gånger kommentarer som "att det är synd" om barnen som bara får vara på dagis med sina kompisar 20 timmar i veckan. . Men varje vecka så hinner vi träffa andra vänner, bada på badhuset, pyssla hemma och i skogen, träffa mormor och gammelmormor... Vi ses på fredag :) Många Kramar MALIN