tisdag 21 september 2010

Det är svårare än vid första anblick

Visst misstänke jag att Sverigedemokraterna skulle kunna att få en hel del röster i valet, men jag hade nog skjutit bort tanken på att de skulle få så många som de faktiskt fick.
Vi måste ta det på största allvar. Och vi måste hoppas att det är ett uttryck för okunskap och rädsla för det främmande, snarare än djupt ideologiskt rotade åsikter. För då har vi en chans att göra någonting åt det.
Jag har många starka känslor som säger hur vi borde agera för att på bästa sätt mota bort Sverigedemoraterna och deras sympatisörer. Men den här gången ska vi inte gå på magkänslan.
Det finns forskning på området och många har stor kunskap i ämnet. Lena Sundström är en av dem.


Jag tror att ett ökat välstånd, trygghet och utbildning är viktiga faktorer för att reducera Sverigedemokraterna. Och vi måste agera för att skapa integration. Hur och vad vet jag inte, men som t.ex. i Avesta. Här finns det en hel del invandrare här, men de är som alla andra, det finns inga "ghetton" och de är i mångt och mycket integrerade och en del av samhället. Det är vad jag tror.

I kulturnyheterna igår sa Lena Sundström "...säger vi att vi ska bekämpa främlingsfientlighet så ska ju inte det upphöra att gälla bara för att det har blivit vanligare. Det handlar om människors lika värde."

En sak är säker i hur vi ska bemöta dem. Tyst kommer jag inte att vara. Jag kommer att fortsätta att höja min röst för alla likas värde!

Inga kommentarer: