måndag 20 april 2009

Erkännande


"...och han talar med bönder på böndernas sätt men med lärde män på latin."

Skamligt måste jag erkänna att jag inte visste att detta citat myntats av hemmasonen Karlfeldt. (Visste du?) Och skäms gör jag. Men nu ska jag bli kulturellt bevandrad, eller kanske snarare, allmänbildad. Imorgon är det jag som beger mig till biblioteket och lånar en av Karlfeldts diktsamlingar, lite grand bara för att, men även lite av lusta. För faktiskt tycker jag om poesi. När jag var yngre skrev jag mycket själv. Ska bjuda er på ett av mina alster när jag hämtat hem dagböckerna från barndomshemmet.

Någon samling som särskilt rekommenderas?


2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag vet bestämt att jag erbjöd dig tre av Karlfeldts verk, Friodolins Visor, Flora och Pomona och Hösthorn när jag hade fyndat på Myrorna, men jag vet även att man uppskattar prosa och dikter mer med åren...böckerna finns kvar här!

Idag känns det stort att ha lekt på Fridolins ängar och i huset där han satt och skrev! Men fy så rädd jag var för den "otäcka" staty som finns av Karlfeldt i trädgården, smög långa omvägar för att slippa se den! ;-)

Lite passande ur Fridolins Visor....

Intet är som väntans tider,
vårflodsveckor, knoppningstider,
ingen maj en dager sprider
som den klarnande april.
Kom på stigens sista halka,
skogen ger sin dävna svalka
och sitt djupa sus därtill.
Sommarns vällust vill jag skänka
för de första strån som blänka
i en dunkel furusänka,
och den första trastens drill.

Charlotte sa...

Vackert är det verkligen!