torsdag 9 april 2009

Bondmoredrömmar

Jag är ett stort fan av Underbara Clara. Eller egentligen av det rustika och riktiga, det naturliga och nära. Jag vill också bo på landet i ett gammalt hus, handla så gott som alla kläder och prylar second-hand, baka allt bröd själv (på den punkten är jag nästan i hamn), känna en tant Märta, vara gift och ha hund. Däremot skippar jag mässorna om söndagarna.

Om kvällarna ligger jag i sängen och drömmer om ett gammalt hus på landet, med brutet tak, växthus och några höns. Om ett riktigt bondkök och äppelblom. Om jordkällare och gårdsplan. Om barn som springer fritt över ängar och hagar. Om tystnaden som bara bryts av en förbipasserande bil då och då.

Jag tror jag skulle passa alldeles utmärkt som bondmora.

foto; http://www.fingalstorpsislandshastar.se/fingalskultur.htm

Inga kommentarer: