onsdag 3 mars 2010

Serotinin- vägen till lycka?

Läser just nu Pillret, en bok om "lyckopiller" och mer specifikt om SSRI som Prozac och Cipramil och jag känner att jag vill bli hjärnforskare! Shit vad intressant det är.
Boken är faktaspäckad och den ger så mycket. Är du intresserad av frågan antidepressiva mediciner måste du läsa den här boken.

Innan jag började läsa psykologi var jag tvärsäker, "lyckopiller" ska endast ges till riktigt svårt sjuka... Det mesta kan lösas med hjälp av terapi. Och visst är det så, men ändå så mycket mer komplicerat. Allt blir inte bra bara man pratar om det. 
Var går gränsen? Vem bedömer mär medicin är befogat? Varför ska inte människor få känna lycka om medlet är så enkelt? 
Även om jag inte läst mer än drygt hundra sidor än så länge har boken fått mig att vidga min syn på "lyckopiller".

Inga kommentarer: