fredag 12 mars 2010

Bröd med bovetemjöl

Idag segde timmarna sig fram, vi har försökt fylla ut dagen med allt vi kunnat komma på. Städat, handlat, sett på film, läst böcker, byggt med lego och så bakat det godaste brödet. Nu när jag börjar bli van bagare följer jag inte längre recept och dagens experimentet med bovetemjöl föll mycket väl ut. Vill ni prova, gör såhär, på ett ungefär:

Blanda:
6½ dl vetemjöl
3 dl rågflingor
2½ dl bovetemjöl
(den sammanlagd mängden av dessa ingredienser ska bli 12 dl, proportionerna dessa emellan kan man laborera med)
3½ tsk bikarbonat
1½ tsk salt
Tillsätt sedan:
1 l fil och 2 msk sirap, rör ihop och häll sedan ut i två smorda formar, grädda 60 minuter på 180 grader långt ned i ugnen.
MUMS!

2 kommentarer:

Elin sa...

Det ska jag testa!

Jag gjorde det här igår och det blev supergott: http://www.recepten.se/recept/morotsbroed.html

Jag hade i pinjenötter också, och bytte ut lite av mjölet mot lantbrödsmjöl och även lite fiberhavregryn.

Jag rekommenderar det starkt! Fast jag gjorde bullar istället för limpor, men det går så klart att göra limpor om man vill.

Erika sa...

Det ska jag prova (som om jag inte har tillräckligt att göra), verkar gå rätt fort utan jäst dock.
kram!