söndag 7 mars 2010

Nyårslöftet fick ge vika

...för magsjukan. Jag orkade helt enkelt inte ställa mig och baka som tänkt var. Annars har vi hållit oss till hembakt bröd i årets två första månader. Och jag är mäkta stolt. Det är nog det första nyårslöfte jag lyckats hålla såhär pass länge.
Hembakt bröd är ju himla enkelt att göra, det är billigare, det är godare, det är nyttigare men framförallt slipper man en massa onödiga tillsatser. Jag har gjort en massa olika bröd, men för det mesta håller jag mig till filmjölksbröd med bikarbonat och gör då två limpor i taget. De är bara att röra ihop. Till en början hade jag i ganska mycket sirap, men senast jag gjorde kom jag i efterhand på att jag glömt sirapen, men lika gott var brödet för det. Jag bakar ungefär två gånger i veckan och då räcker det precis för oss fyra. Just nu har jag en deg i bakmaskinen, som jag också alternerar med.

Inga kommentarer: