onsdag 27 oktober 2010

Jag tror att Engla har två döttrar i magen

Vilka bloggar läser ni i smyg?
Jag läser tre:
Blondinbella (men faktiskt numer bara max en gång i månaden, det mesta är ointressant!)
EnglasShowroom
Katrin Zytiomierska (den intressantaste av dessa tre)

Idag när jag läste Englas blogg, som faktiskt var den första bloggen jag började läsa, 2005 var det om jag inte missminner mig, då vi hade liknande klädsmak, något vi inte har idag, så bad hon läsarna gissa könen på de två barn hon väntar. Hon har sedan tidigare en dotter. Jag gick in bland kommentarerna, de flesta gissade bara, men väldigt många skrev också i stil med detta: "Jag tror att det är en två tjejer men jag hoppas att det är minst en kille" "Jag hoppas för er skulle att det är killar".
Människor tycker alltså synd om den som skulle få tre döttrar.
Kan någon förklara för mig varför det skulle vara synd med fyra snippor i huset och bara en snopp? Eller vice versa, för den delen?
Hur påverkar barnens kön Engla och hennes man?
Om man får en son, blir man lyckligare då?
För mig är det helt absurt.
Man får barn, personligheter med snopp eller snippa.
Men i förlängningen påverkar dessa kommentarer dina och mina barn, oavsett om de är av kvinnligt eller manligt kön.
Kvinnor är så, män är si. Man ska passa in i sitt köns mall. Det är det som kommer påverka yrkesval och deras möjligheter att göra det de vill och drömmer om.

Kom igen, vi lever på 2000-talet!

1 kommentar:

Elin sa...

Vad du är bra! Det här ska jag tipsa om.