måndag 19 april 2010

DON'T DRINK AND DRIVE

Idag var jag på risketta. En utbildning om riskbeteenden vid bilkörning. Jag var väl inte alltför entusiastisk innan. 
Jag och tio artonåriga hedemorabor av manligt kön var det. En av dem hade en mamma som kom förbi med två dosor snus under den tre timmar långa lektionen. Då förstår ni läget.

Vi fick uppge vilken typ av förare vi ansåg oss vara; ansvarstagande, trygghetssökande, spänningssökande eller risktagande. Ni kan gissa vad jag blev och vad killarna blev. Jag blev ensam ansvrastagande medan killarna föll in under, just det, fartdårar.

Då insåg genast varför jag var där. Just på grund av killar som dessa unga grabbar. Som kör fört fort eller som kör trots att de tagit några folköl och så pang så råkar de döda ett barn. Nu är det inte bara unga grabbar som gör ihjäl människor, men de är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Och det finns nog ingenting jag är mer oförstående inför än rattfylleri. Det är bara så EGOISTISKT och puckat.Nolltolerans vad gäller rattfylleri borde det vara. En gång rattfull, och du blir av med körkortet forever! Då är det finito helt enkelt. Och ingen bil ska de få äga heller.
För jag jämställer rattfylleri med överlagt mord.
Nog för att jag normalt tror på bot och bättring, men i detta fallet funkar det inte.

Vi fick se två filmer som gjorde att jag fick tårar i ögonen och att jag tog två beslut. 
Dels ska en grind till vår uppfart upp OMEDELBART! 
och dels ska mina barn, aldrig, aldrig få cykla på annat än cykelbanor.
Se filmerna, men jag varnar er som redan har ett fullastat bagage som Malin och Sandra, ni ska nog inte se dem, för de är hemska. 
Vi fick låna en ängel handlar om Erik, 13 år vars liv släcktes av ett rattfyllo. Tyvärr hittar jag inte den.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktig du är som jobbar för ditt körkort! Snart har du det! Jag var ju på utbildningen nyss och visst var det fruktansvärda filmer. Men bra. Lycka till med körkortet nu!! kramar Malin

anna sa...

ja man borde bli av med körkortet direkt, sant så sant!

lilla angelyne sa...

Önskar dig lycka till, jag med!

Kan tänka mig hur det kändes där bland alla grabbar. Bra att det kommit till en utbildning, kan jag tycka. När jag tog kortet fanns där ingen sådan utbildning, mer än ett snabbt kapitel om säkerhet.

Tack för varningen. För tillfället ska jag nog inte titta, en annan dag kanske.

Ta hand om dig!