söndag 18 april 2010

Det gröna är på väg

Har krattat och krattat och krattat lite till idag, men så är det nästa färdigkrattat nu. Nu vill jag sätta blommor, helst av allt perenner, för jag är mer förtjust i blomningen än i själva planterandet.Vad ska man sätta då? Pioner och rosor har jag, sedan är det några lila blommor som jag inte kan namnet på.

Grönsaker blir det också så småningom. Squash, både gul och grön, morötter, sallad och spenat är givet. Men sedan vill jag testa något nytt, någon som har något bra förslag? Rädisorna hinner alltid bli beska och kål blir bara uppätet här. 
De senast två åren drev jag upp egna tomatplantor från frö, detta år har inte det hunnits med, men tack vare en oerhört snäll morbror har jag nu sju späda plantor i vardagsrumsfönstret. Och de gör mig mycket lycklig. Någon gång vill jag ha ett växthus, helst nu egentligen, men det får vänta några år.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Plantera lite palsternackor, kålrötter och salladslök, lätt att rensa och ger mycket!

När det gäller perenner är det inte så länge innan jag kan dela med mig av mina, du ska nog få så du blir "nöjd" må du tro! ;-) Annars är jag väldigt förtjust i alla olika sorters klematis, en helt underbar klätterväxt som är både skir och stark!

Men tänk tanken att plantera jordbubbar och smultron som kantväxter, det blir väldigt dekorativt och sen är det lättplockat (ädelstenarna hittar det lätt!)

Kram på er!

Elin sa...

Jag älskar persilja, så jag röstar på det :) Och dill kanske?