tisdag 4 maj 2010

När Granten väljer böcker

blir det utan undantag böckerna om Bäbis av Ann Forslind. Det är böcker som passar de minsta, med lite bild och lite text och handlar om igenkännande situationer för barnet.
Köpte Bäbis arg och Bäbis lessen på bokrean och de är kära vänner till henne. När vi börjat läsa någon av böckerna finns det ingen hejd på henne; en gång till, en gång till!
När jag beställde hem några böcker till Smaragdens födelsedag fick Granaten en ny Bäbis-bok; Bäbis rädd.

Smaragden kommer att få Fylla år, Donde esta Eric? och Vad säger fågeln?, den sistnämnda eftersom jag är pinsamt dålig på fåglar. Det är knappt så att jag kan skilja en skata och kråka åt. 

Till mig själv blev det Anna Kåvers Himmel, helvete och allt däremellan : om känslor. Att ha läst några av Kåvers böcker känns som ett måste som psykologstderande. Jag hoppas att hon är lika bra som det sägs.

Inga kommentarer: