lördag 1 maj 2010

Genom andra lär man känna sig själv

Människor är inte alltid vad de verkar. 
Under den senaste tiden har jag ändrat uppfattning om två personer. Människor jag dömt alltför snabbt, visade det sig. Jag är duktig på just det, att tycka om människor omedelbart liksom att känna olustkänslor inför människor vid första mötet. Det är inget vidare, visar det sig. 

En av personerna tyckte jag om från första stund. Hon anser jag inte vara något annat än en smilfink nu.
Den andra, han dömde jag ut som hopplös, nu prisar jag honom för hans skickliga taktfullhet.

Förutom att jag lärt mig mer om dessa människor har jag själv fått den viktigaste läxan. 
Jag måste sluta döma människor efter bara några möten. 

Dessa reflektioner har nog alldeles säkert något att göra med mitt möte med en psykolog häromdagen.
Jag måste gå i terapi. Måste. Det är ett krav i psykologutbildningen. 120 timmars gruppterapi eller 50 timmar individualterapi.

Inga kommentarer: