onsdag 3 februari 2010

Barnboktips även till stora

Tack vare Smaragden förbättras Avesta biblioteks utlåningsstatistik rejält. Varje vecka lånas ca. 15 nya böcker. Oftast finns runt 30 låneböcker hemma hos oss, två brukar vara mina, två Granatens och restens Smaragdens. Ingenjören läser aldrig, han har inte ens läst den bok han fick i alla hjärtans dag present förra året. Tack för det liksom.
Smaragden tycker om alla möjliga böcker och har ganska nyligen börjat orka med dem med mer text. Just nu är favoriterna Barbapapa-, Kråke- och Grodanböckerna. Böckerna om Grodan och hans vänner av Max Velthuijs är helt underbara. Med några få rader lyckas han säga så mycket, i viktiga ämnen som känslor och alla likas värde. Har ni inte läst någon bok om Grodan, gör det- även om ni inte har barn, läs dem- de är underbara.

"En groda kan inte vara kär i en anka", sa Grisen. "Du är ju grön och hon är vit."
~ur Grodan och kärleken 


3 kommentarer:

Elin sa...

När jag jobbar på dagis (som jag gör då och då) och vi har läsvila, då har barnen inte mycket att säga till om... det ska va grodanböckerna! :) Min favorit är grodan och fågelsången, den är så sorglig men fin samtidigt.

Adjö herr muffin och Till vildingarnas land är två andra favoriter.

lilla angelyne sa...

Sv;
Jag ses gärna någon gång. Eira blir mer och mer nyfiken på andra barn och det kan vara trevligt att komma ut och träffa andra vuxna.

Nästa vecka har vi redan lite inbokat, men vi kanske kan höras om veckan därpå - om ni ska ned då.

Sandra Rönningen sa...

Hittade in på din blogg för ca 1 vecka sen via Lillaangelynes blogg. Och jag gillar det du skriver =) Vill gärna se mer! ;) Har en liten tävling på min blogg för att fira lite =) Kika gärna in och var med! Och för att se vem jag är! =)