torsdag 18 augusti 2011

Svåra att lägga ifrån sig


Har två  boktips att dela med mig av.

Båda beskriver livsöden där huvudfigurerna får lida mycket.
Jag tycker om att läsa om livet, och då särskilt om det svåra i livet.
Kanske är det en fördel om man vill bli psykolog. Att inte tro att livet är något annat än just svårt för de flesta, och ännu lite svårare för några. Om mönster som kommer igen.

Snarare än att läsa om när en mördare jagas väljer jag skönlitteratur. Även om mordutredningar också är avkopplande ibland.

I alla fall.

Läs dessa:

Vinteräpplen. Vilken debut av Josefine Sundström! Utspelar sig i grannorten till mina rötter, i Österbotten, Finland. Där inte är int.
Nu förstår jag varför farmor ansåg det vara så viktigt med att alltid se respektabel ut. Att vara klanderfri. Som oäkting var hon från födseln nedsmutsad och bespottad. Älskade Lilla farmor.

Kriget är slut. Morgan Allings självbiografi. Har kommit halvvägs men har redan gråtit flera gånger. Och blivit förbannad och förtvivlad minst lika många.

Inga kommentarer: