måndag 31 augusti 2009

Frigörelse

Smaragden, 7 månader
Smaragden, två år, har börjat uttrycka sin självständighet verbalt. En bit av konversationen under dagen såg ut såhär och det utan att någonting speciellt skett och efter att hon sökt upp mig.

Smaragden - Sluta, mamma, sluta!
Jag- Vad ska jag sluta med?
Smaragden- Vara ifred. Sluta, sluta!
Smaragden - Stänga dörren! Sluta!

Jag kan inte hålla mig för skratt. Smaragden tittar misstänksamt på mig. Sen kommer tankarna; vad ska bliva om 12 år?

Tur att man har en bebis fortfarande.

3 kommentarer:

Elin TN sa...

Å vad stor hon är och vad liten hon var...och vad ännu större hon kommer att bli! Längtar efter er, hoppas vi ses snart. Kram

lilla angelyne sa...

Sv; Javisst är det tråkigt! Det känns nästan som att det är lite prestige i att få "en av varje" - något annat är inte bra nog och då måste det per automatik innebära en längtan efter det andra könet.
Tråkigt tråkigt.

Ja, förlossningen närmar sig. Vi har bestämt att det max är fyra veckor kvar - men hoppas givetvis att det vill komma igång av sig själv lite tidigare. Hur har du legat tidsmässigt, har du behövt gå över tiden?

Unknown sa...

Tur att det inte "hoppar" från 2 år till 12år i ett slag, då skulle du få en chock!
Men vet du....sluta, mamma sluta....är inte det samma som jag tycker mig minnas.....stanna Smaragden, stanna...tror Smaragden börjar "knäcka lite koder" så nu testar hon på dig om det är som hon tror!
Ler åt...."vara ifred" hmmmm, hon måtte hört någon säga så, undrar om det är minnen från vårens intensiva pluggande du hade ett tag?!
Hur som, det är så roligt när hon börjar plocka ihop en massa ord!
Du minns väl vad hon sa i stugan! (skulle hon inte stänga dörren då?!)

Puss o Kram!