måndag 21 juni 2010

Nu ska jag äta nyttigt!

Under två månaders tid har jag laddat upp inför den kommande slimningen. Dvs. jag har ätit choklad, kakor, glass osv. i tron att jag när som helst endast äter kött och grönsaker. Men...ja, det har alltså varit en uppladdning till något som aldrig blivit av =  jag än mer ur form.
MEN, nu ska jag köra igång.
Det blir en egen variant jag kommer köra, med mycket protein och grönsaker men inte helt utan kolhydrater. Kommer äta frukt och riktigt mörkt bröd, så då blir det nog tyvärr köpebröd om jag nu inte tar mig för att börja med surdegsbröd.
För jag har i princip bakat allt matbröd och fikabröd med för den delen, detta året, vilket också var mitt nyårslöfte. Om jag kommer orka i höst är en senare fråga.
Men återigen till kosten.
Nu blir det bara sötsaker en dag i veckan.
Förutom det ska jag börja promenera kvällstid minst tre gånger i veckan.
Hoppas på resultat redan om en vecka, ja, för jag kör igång NU!

Ni som läser bryr sig säkert inte om mina fem kilo för mycket (men mina kläder gör). Är det inte på pränt är det som att något löfte inte riktigt finns. Så det är detta inlägg som ska motivera mig till att äta morötter istället för choklad om kvällarna....

Kan inte ni tipsa mig goda och nyttiga svalkande substitut istället för glass!? Jag är nämligen en glassälskare.

9 kommentarer:

Erika sa...

Smoothie! :) Ha i vilka frukter du vill och mixa med lite yoghurt. Har du i frysta bär, som mango eller frysta hallon eller vad som helst, blir det ju lite svalare också - nästan som glass :)

Charlotte sa...

Erika- det har du rätt i! Smoothies är ju perfekt!

Emma sa...

Precis det jag skulle skriva också; frysta blåbär i massor (plockas helst själv med barn under sommaren!) och sedan mixa med vaniljyoghurt. Mums! Ju mer bär desto mer glass-känsla.

Malou sa...

gissa vilket tips du får av mig... AloeVera. Det är verkligen bra. Du får balans på ämensomsättningen och slipper sötsug :)
Ses snart!! Puss

och du! grattis igen. /malin

Anonym sa...

Hej Charlotte. Jätte länge sen jag var in och läste, så får nog ta och läsa ikapp mig lite :) Det är alltid lika roligt att läsa vad du skriver, för du skriver ju så bra.

Angående alternativ till sötsaker, jag har precis samma problem. Jag klarar mig oftast bra under dagen, men när eftermiddagen kommer och kvällen gör entré, kommer också sötsuget. Men, jag har ett superbra alternativ, som dessutom innehåller massor av protein och nyttigheter. Jag blandar bär, oftast hallon och/eller blåbär med KESELLA. Man liksom smetar ihop det till en röra och äter det med en liten sked så det räcker länge. Supergott, nyttigt och mättande. :)
Hoppas du lyckas bli av med dina extrakilon, heja heja :)
Kram Cicci F

Anonym sa...

Hej!

tänkte höra om din "gamla" sockerkaks recept som du har bloggat om,
http://charl0ttek.blogspot.com/2009/02/t-ill-daniel-och-ni-andra-som-med-gott.html
i receptet står det fil, menas det då filmjölk el gräddfil, i andra recept har jag använt gräddfil så nu blev jag lite orolig, vill ju helst inte göra fel

tacksam för svar

Sabi

Charlotte sa...

Emma: Frysta blåbär har vi massor sedan förra året- då plockade utan ungar- som vi faktiskt måste använda upp, så det lär bli blabär på olika vis. Tack för att du påminde mig om dem!

Cecilia: Kesella med bär låter ju faktiskt smaskens. Jag har knappt använt kesella annat än i recept, men ska genast köpa hem en burk och testa!

Förresten, jag kan inte längre läsa din blogg, eller är det så att du inte har den kvar? Läser den jättegärna- du skiver också bra!

Anonym: Ja, filmjöl är det som avses i receptet! Hoppas du gillar sockerkakan.

Elin sa...

Jag säger frysta björnbär! Mycket gott att bara ta ett att suga på, om man tycker om björnbär så klart :)

Anonym sa...

Hoppas du har smakat på kesellan med bär och tycker om det :)
Jag bloggar inget för tillfället. Men eftersom att man älskar att skriva av sig ibland lär det inte dröja länge innan jag är tillbaka nånstans. Du är välkommen att läsa :)

Ha en skön semester!