torsdag 28 januari 2010

En bok om kärlek i Indien

"I början, när vi verkligen älskar någon är vår största fruktan att den älskade ska sluta älska oss. Vad vi borde frukta och fasa för är naturligtvis att vi inte slutar älska honom när han är död och borta. För jag älskar dig fortfarande av hela mitt hjärta, Prabaker. Jag älskar dig ännu. Och ibland, min vän, tar den kärlek jag har och inte får ge dig andan ur bröstet på mig. Ibland, till och med nu, drunkar mitt hjärta i en sorg som inte har några stjärnor, inget skratt och ingen sömn."
          ~ur Shantaram av Gregory David Roberts

Stundtals är Shantaram briljant. Den mästerliga nivån upprätthålls tyvärr inte under alla bokens 942 sidor. Vissa avsnit har känts onödiga. Det har blivit många nätter med boken, och fler lär det bli då jag har drygt 300 sidor kvar att läsa. Jag rekommenderar boken, den är bra och den får dig att förstå Indiens kultur och landets undre värld, men den är ingen tiopoängare.

Inga kommentarer: